سوسیس فرانکفورتر چیست + طرز تهیه و پخت آن

سوسیس فرانکفورتر که به نام فرانکس (Franks) نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع سوسیس‌های محبوب در سراسر دنیا است که ریشه در کشور آلمان دارد. تاریخچه این سوسیس به قرن ۱۳ میلادی و شهر فرانکفورت باز می‌گردد. در قرن ۱۹ و با مهاجرت گسترده آلمانی‌ها به ایالات متحده آمریکا، سوسیس فرانکفورتر نیز راه خود را به آن سوی اقیانوس پیدا کرد. اینجا بود که فرانکفورتر با فرهنگ آمریکایی ترکیب شد و در منوی غذایی پرطرفدار به نام “هات داگ” قرار گرفت.

این سوسیس پرطرف‌دار در ایران در غذای مختلفی استفاده می‌شود و یکی از پرکاربردترین‌ها در صنعت فست‌فود است. این سوسیس اغلب از گوشت خوک یا گاو درست می‌شود. نکته مهم درباره فرانکفورتر طعم دودی آن‌ها است که دلچسب و منحصربه‌فرد می‌باشد.

مواد تشکیل دهنده سوسیس فرانکفورتر

سوسیس فرانکفورتر چیست؟

این سوسیس نامش را از شهر فرانکفورت در آلمان گرفته، جایی که قرن‌ها پیش برای اولین‌بار این سوسیس تهیه شد. فرآیند تهیه و مواد تشکیل‌دهنده سوسیس فرانکفورتر شامل چرخ‌کردن و خمیر کردن گوشت، افزودن نمک و ادویه‌جاتی مانند جوز، میخک، سیر، پودر خردل و دیگر چاشنی‌ها و همچنین دودی کردن است. این ادویه‌ها به فرانکفورتر طعم و عطر عمیقی می‌بخشند.

این سوسیس به دلیل طعم شگفت‌انگیزش در سراسر جهان در غذاهای مختلف استفاده می‌شود و در ایران نیز جز سوسیس‌های پرطرف‌دار و پرکاربرد در انواع غذاها است.

طریقه مصرف سوسیس فرانکفورتر

فرانکفورتر معمولاً به‌صورت کاملاً پخته و دودی و آماده برای خوردن عرضه می‌شود، ولی گاهی اوقات لازم است پیش از خوردن گرم شود. این سوسیس‌ها را می‌توان در نان هات‌داگ قرارداد و با مخلفاتی مانند خردل، کچاپ، پیاز خرد شده، یا خیارشور مصرف کرد. در بعضی فرهنگ‌ها، فرانکفورتر با تنوع طعمی در انواع مختلف عرضه می‌شود، مانند فرانکفورتر کوکتلی کوچک‌تر یا نوعی که پنیر داخلش دارد.

[irp posts=”9780″ ]

 ارزش غذایی سوسیس فرانکفورتر

ارزش غذایی و کالری موجود در سوسیس فرانکفورتر می‌تواند بسته به برند و مواد تشکیل‌دهنده آن متفاوت باشد. بااین‌حال، کالری سوسیس فرانکفورتر (که معمولاً حدود ۴۵ گرم وزن دارد) حاوی حدود ۱۲۰ تا ۱۸۰ و چربی آن حدود ۳.۵ تا ۵ گرم چربی اشباع و کمتر از ۰.۵ گرم چربی‌های ترانس دارد.

پروتئین سوسیس فرانکفورتر خانگی حدود ۵ تا ۷ گرم و کربوهیدرات و قند آن کمتر از ۱ گرم است. کلسترول این نوع سوسیس حدود ۲۵ تا ۳۵ میلی گرم و سدیم آن حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم می‌باشد. ویتامین‌ها و مواد معدنی سوسیس فرانکفورتر دربرداشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی نسبتاً کم است، اما می‌تواند منابعی از ویتامین‌های گروه B، آهن و روی را بر حسب نوع گوشت و افزودنی‌ها به ارمغان آورد.

طریقه مصرف سوسیس فرانکفورتر

طریقه مصرف سوسیس فرانکفورتر

سوسیس فرانکفورتر بسیار پرکاربرد است و می‌توان آن را به روش‌های مختلفی مصرف کرد. در اینجا چند نمونه از روش‌های محبوب پخت آن را شرح می‌دهم.

در کنار بیکن: سوسیس‌ها را با بیکن بپوشانید و سپس آن‌ها را بپزید یا کباب کنید.

به صورت کبابی: سوسیس‌ها را روی آتش گریل یا منقل کبابی کرده و با سس‌ و چاشنی‌های مورد علاقه‌تان سرو نمایید.

در خوراک‌: می‌توان سوسیس‌ها را ورقه‌ورقه کرده و به خوراک‌هایی مثل خوراک لوبیا، انواع سالاد یا پاستا اضافه کرد.

سوسیس و تخم‌مرغ: سوسیس‌ها را کنار تخم‌مرغ آب‌پز یا نیمرو سرو کنید.

فینگرفود سوسیس‌: سوسیس‌ها را به اندازه‌های کوچک برش زده و به عنوان پیش‌غذا یا میان‌وعده سرو کنید.

[irp posts=”9615″ ]

دیپ‌های مخصوص: سوسیس‌ها را بپزید و همراه با سس‌های متفاوت مانند سس باربیکیو یا سس چیلی سرو نمایید.

پیتزا: برای تهیه پیتزای سوسیس، آن‌ها را خردکرده و روی خمیر پیتزا قرار دهید.

سوپ‌ها: سوسیس‌های فرانکفورتر را ورقه‌ورقه کرده و به انواع سوپ‌ها و خورش‌ها اضافه کرده و بپزید.

سوسیس فرانکفورتر کبابی شده با ذرت: سوسیس‌ها را به سیخ کشیده، در خمیر نان ذرت غوطه‌ور و سپس بپزید یا سرخ کنید.

رول‌های سوسیس: خمیر هزارلا را به‌دور سوسیس پیچیده و به‌صورت رول بپزید. فرانکفورتر آب پز یا گریل شده را درون نان هات‌داگ قرار دهید و سپس روی آن‌ها به ترتیب خردل، کچاپ، پیاز خرد شده و ترشی کلم بریزید.

سوسیس فرانکفورتر خانگی

طرز پخت انواع غذا با سوسیس فرانکفورتر

برای درست‌کردن خوراک سوسیس و لوبیا، سوسیس‌ها را به‌صورت ورقه‌ورقه برش دهید. سپس پیاز را خردکرده و تفت دهید تا طلایی شود. سوسیس‌های برش خورده را به پیاز اضافه کرده و سس گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات را اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط چند دقیقه بپزد. کنسرو لوبیا را به مخلوط اضافه کرده، هم بزنید و اجازه دهید تا جایی که لوبیاها داغ شوند بپزد.

رسپی بعدی پاستا با سوسیس فرانکفورتر است که برای آن ابتدا باید سس مارینارا را درست کرده و اجازه دهید تا سبزیجات و سوسیس‌ها با سس خوب مخلوط شوند. پاستا پخته شده را به تابه اضافه کرده و خوب هم بزنید تا سس به خورد پاستا برود. پیش از سرو، پنیر پارمزان رنده‌شده را روی پاستا بپاشید.

برای درست‌کردن سالاد سوسیس و سبزیجات؛ سوسیس‌ها را ورقه‌ورقه برش دهید و در تابه با کمی روغن تفت دهید. در یک کاسه بزرگ، سبزیجات خرد شده را با سوسیس‌ها با هم مخلوط کنید. روغن زیتون و سرکه بالزامیک را به‌عنوان سس سالاد اضافه کرده، نمک و فلفل بزنید و سالاد را هم بزنید.

[irp posts=”9586″ ]

کلام آخر

به‌طور خلاصه، سوسیس فرانکفورتر به‌دلیل طعم دودی و تنوع در نحوه‌ی مصرفش، یک انتخاب محبوب در فست فود، رستوران و برای پیک‌نیک به شمار می‌آید. نکته مهم در مصرف سوسیس فرانکفورتر این است که به دلیل محتوای بالای چربی و نمک، باید آن را به‌صورت متعادل و در کنار غذاهای دارای مواد مغذی به کار ببریم. همچنین، اگر به دنبال یک رژیم غذایی سالم هستید، بهتر است از سوسیس و کالباس‌های کم‌چرب یا گوشت‌های کم‌فراوری شده استفاده کنید و محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی مقادیر کمتری نگه‌دارنده و افزودنی‌های مصنوعی باشند.

سوالات متداول

[rank_math_rich_snippet id=”s-ef7d9c50-edf3-4f28-b33a-9db8fbfb9649″]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *