غذای کوردن بلو

وقتی صحبت از غذاهای کلاسیک با طعمی بی‌نظیر می‌شود، کوردن بلو می‌تواند نقطه عطفی در ذائقه‌ی شما باشد. این غذای فرانسوی که اکنون در سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده، ترکیبی هنرمندانه از پنیر ، گوشت مرغ لذیذ و بقیه مواد اولیه است که در کنار هم یک اثر هنری واقعی را پیش روی ما می‌گذارند. در این مقاله، می‌خواهیم به عمق داستان کوردن بلو برویم و فراتر از دستور پخت آن، به تاریخچه و جایگاه آن در فرهنگ غذایی جهان بپردازیم. از اصول بنیادی انتخاب مواد تا تکنیک‌های پخت و پز که باعث می‌شود کوردن بلو تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای هر بشقابی باشد، ما هر چیزی که نیاز دارید را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

خودتان را آماده کنید تا با رمز و رازهای این خوراک پیچیده و محبوب آشنا شویم. در پایان این مطالعه، نه تنها با طرز تهیه غذای کوردون بلو آشنا خواهید شد، بلکه مفهوم جدیدی از این غذای سنتی در ذهن شما شکل خواهد گرفت.

 غذای کوردن بلو چیست؟

اگر نمی‌دانید غذای کوردن بلو چیست در یک کلام می‌توان گفت این غذا یکی از لذیذترین غذاهایی خواهد بود که تا به حال امتحان کرده‌اید!

غذای کوردن بلو اصلی، گوشت گوساله یا خوک است که کوبیده و نازک می‌شود و دور یک تکه ژامبون و یک تکه پنیر پیچیده و روی آن با پودر سوخاری پوشیده می‌شود. سپس در تابه سرخ شده یا در فر پخته می‌شود.

دستور غذای آن به مرور زمان تغییراتی ایجاد شد و کم کم کوردن بلوی مرغ یا چیکن کوردن بلو نیز بین مردم محبوب شد.

برای غذای چیکن کوردن بلو از سینه مرغ به جای گوشت گوساله استفاده می‌شود.

تاریخچه کوردون بلو

عکس غذای کوردن بلو

حال که می‌دانید غذای کوردون بلو چیست، بیایید کمی تاریخ جالب این غذای دلچسب را بررسی کنیم.

کوردن بلو cordon bleu یک غذای فرانسوی است که در انگلیسی به معنای “روبان آبی است”. طبق ویکی‌پدیا، داستانی در مورد منشاء واقعی این دستور وجود دارد.

گروه بزرگی از مردم در رستورانی در بریگ سوئیس، میز رزرو کرده بودند. بر حسب تصادف، گروه دیگری نیز با تعداد مشابه در رستوران حاضر شدند و ادعا کردند که آنها نیز میز رزرو کرده‌اند. از آنجا که این اتفاق در اوایل قرن نوزدهم رخ داد، آشپز قادر به یافتن مقدار مناسب گوشت برای هر دو گروه در مدت کوتاهی نبود. پس این ایده عالی به ذهنش رسید که گوشت موجود را بردارد، آن را به شکل شنیسل برش دهد و قبل از سرخ کردن آنها را با ژامبون و پنیر پر کند، به طوری که مقدار گوشتی که در دسترس داشت برای هر دو گروه کافی باشد.

قدیمی‌ترین اشاره به غذای کوردون بلو مرغ در نیویورک تایمز به ۱۹۶۷ برمی‌گردد؛ در حالی که دستورالعمل‌های مشابه گوشت گوساله حداقل از سال ۱۹۵۵ وجود دارد.

عبارت کوردن بلو (cordon bleu) به قرون وسطی باز می‌گردد! معتبرترین حکمی که یک شوالیه می توانست کسب کند، صلیب روح القدس نامیده می‌شد. این نشان افتخار، مدالی بود که از یک روبان آبی معروف به Le Cordon Bleu آویزان بود. با گذشت زمان، روبان آبی به نماد برتری تبدیل شد. در همین حال، این اصطلاح با غذاهایی همراه شد که بالاترین استانداردها را برآورده می‌کنند یا توسط معتبرترین سرآشپزها تهیه می‌شوند.

اگر چیکن کوردن بلو تانیس را امتحان کرده باشید، متوجه می‌شوید که استاندارد بالا در تولید کوردن بلو یعنی چه! این غذای خوشمزه، یکی از باکیفیت‌ترین محصولات تانیس است که می‌توانید از طعم دلچسب آن به عنوان یک غذا یا میان وعده لذت ببرید.

تفاوت کوردن بلو و شنیتسل چیست؟

تفاوت اصلی غذای کوردن بلو و شنیتسل در نحوه تهیه آنها است. شنیتسل مرغ در مواقع سینه مرغ کوبیده و نازک شده است که با تخم مرغ زده شده و آرد سوخاری پوشانده شده و سرخ می‌شود؛ در حالی که طرز تهیه کوردون بلو مرغ متفاوت است.

همان طور که قبلا هم گفتیم، در تهیه آن هم، سینه مرغ کوبیده می‌شود تا به اندازه کافی نازک شود، اما قبل از آن، سینه مرغ برش داده شده و سپس کوبیده می‌شود. در مرحله بعدی، یک لایه ژامبون و پنیر در آن قرار می‌گیرد و سینه مرغ رول شده یا بسته می‌شود. سپس به تخم مرغ هم‌زده و پودر سوخاری آغشته و سرخ می‌شود.

روش پخت کوردون بلو آماده

روش پخت کوردون بلو

راه‌های زیادی برای تهیه خوراک کوردون بلو وجود دارد؛ از روش سنتی فرانسوی گرفته تا روش ساده پخت در فر. در این قسمت، طرز تهیه غذای کوردن بلو آماده را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه آن بسیار ساده است؛ به خصوص اگر کوردن بلو تانیس را استفاده کنید! چرا که کوردن بلو تانیس کاملا پخته است و بلافاصله پس از انجمادزدایی می‌توانید آن را مصرف کنید و نیازی به پخت یا سرخ کردن ندارد.

کوردن بلوهایی را که نیمه آماده هستند، باید پیش از مصرف در روغن سرخ کنید یا در فر و ماکروفر قرار دهید تا کاملا پخته شود.

یکی از مزایای اصلی کوردن بلو تانیس این است که این محصول نیازی به پختن یا سرخ کردن ندارد و می‌توان بلافاصله پس از خروج از دستگاه در کارخانه یا پس از انجمادزدایی آن را مصرف کرد!

اگر از کوردن بلو آماده استفاده نمی‌کنید و زمان کافی برای آشپزی دارید، در بخش بعدی روش پخت کوردون بلو در خانه را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه غذای کوردون بلو خانگی

پخت غذای کوردون بلو به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید آن را در فر یا به روش سرخ کردن تهیه کنید که هر دو دستور را در این قسمت به شما آموزش می‌دهیم. همچنین اگر دوست دارید مزه ساندویچ کوردن بلو را نیز بچشید که یک ساندویچ لذیذ و خوشمزه است، آن را هم به شما آموزش داده‌ایم.

طرز تهیه کوردن بلو در فر

مواد لازم:

  • ۴ تکه سینه مرغ
  • نمک، پودر سیر و فلفل سیاه به میزان لازم
  • ۸ برش ژامبون
  • ۴ برش پنیر گودا ورقه‌ای
  • ۴ عدد تخم مرغ
  • ۲ لیوان آرد
  • ۲ لیوان پودر سوخاری
  • روغن مایع برای سرخ کردن

طرز تهیه:

  1. سینه مرغ‌ها را از وسط به شکل پروانه‌ای برش دهید و کمی بکوبید تا نازک شود.
  2. نمک، پودر سیر و فلفل سیاه را به میزان لازم روی سینه مرغ‌ها پاشیده و یک برش ژامبون و یک برش پنیر روی هرکدام قرار دهید.
  3. مرغ را به داخل بپیچانید و با خلال دندان فیکس کنید.
  4. آرد، تخم مرغ و پودر سوخاری را در سه ظرف مجزا قرار دهید.
  5. تخم مرغ‌ها را در یک ظرف گود هم بزنید تا یکدست شود.
  6. کوردن بلو را به ترتیب در آرد، تخم مرغ، و پودر سوخاری بزنید.
  7. مرغ‌ها را درون فر از پیش گرم شده به دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد (۳۹۲ درجه فارنهایت) و در حدود ۱۵-۲۰ دقیقه قرار دهید.

حالا غذای کوردون بلو شما آماده است. می‌توانید با سرو کنار سبزیجات تازه یا سالاد، از این غذای خوشمزه لذت ببرید.

برای تهیه آن بدون فر، کافی است بعد از مرحله ۶ کوردن بلوها را در روغن داغ سرخ کنید.

کالری کوردن بلو

طرز پخت کوردون بلو

میزان کالری کوردن بلو و اطلاعات تغذیه‌ای این غذا به صورت زیر است:

  • ۱۰۰ گرم کوردن بلو دارای ۲۲۸ کالری است.
  • ۱۰۰ گرم از این غذا دارای ۹.۳ گرم کربوهیدرات و ۲۵ گرم پروتئین است.
  • چربی ۱۰۰ گرم کوردن بلو برابر با ۹.۴ گرم است.

برای سوزاندن کالری ۱۰۰ گرم کوردن بلو باید ۳۲ دقیقه دوچرخه سواری کنید، یا ۶۴ دقیقه پیاده روی داشته باشید یا ۲۴ دقیقه بدوید!

سوالات متداول

کالری کوردن بلو چقدر است؟

۱۰۰ گرم کوردن بلو دارای ۲۲۸ کالری است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *