شنیسل مرغ چیست

شنیسل مرغ یکی از لذیذترین غذاهای مدرن است. گرچه این غذا در ایران نسبتاً مدرن محسوب می‌شود، اما اگر از یک فرد اروپایی بپرسید “شنیسل مرغ چیست” به شما می‌گوید که شنیسل یک غذای سنتی آلمانی و اتریشی است!

بله! سال‌ها پیش از این که شنیسل مرغ به وعده‌های غذایی ما ایرانی‌ها اضافه شود در آلمان، اتریش و اروپا مردم از تردی این غذا لذت می‌بردند. شنیسل یک غذای ساده، مقرون به صرفه و آسان است که اگر به خوبی درست شود، باید ظاهری ترد و طلایی داشته و داخل آن نرم و لطیف باشد.

در این مقاله می‌بینیم که شنیسل مرغ چیست، از کجا آمده و بهترین شنیسل مرغ چه ویژگی‌هایی دارد.

اگر طرفدار این غذای ترد و لذیذ هستید، این مقاله برای شماست!

شنیسل چیست؟

شنیسل در تعریف اصولی خود به معنای برشی نازک از گوشت مرغ، گاو، خوک و … است. اما شنیسل مرغ چیست؟

شنیسل مرغ سینه مرغ سرخ شده و ترد است. این غذا در اصل اتریشی است و به طور سنتی با گوشت گوساله (معروف به شنیسل وینر) یا گوشت خوک تهیه می‌شود. به همین ترتیب، برای قرن‌ها یک غذای محبوب در آلمان و اتریش بوده است. شنیسل سرخ شده بعدها با یهودیان اروپایی راه خود را به اسرائیل پیدا کرد.

منشا شنیسل معمولاً به اروپای شرقی نسبت داده می‌شود. این غذا امروزه در آلمان و اتریش محبوبیت خاصی دارد، اگرچه در همه جا از فنلاند گرفته تا مجارستان و حتی ایران هم سرو می‌شود.

شنیسل اصیل چطور درست می‌شود؟

شنیسل از چیست

حال که می‌دانید شنیسل چیست، زمان آن است که به سراغ نحوه درست کردن آن برویم.

درست کردن شنیسل بسیار ساده و سریع است. همین موضوع همراه با تردی این غذا، دلیل محبوبیت شنیسل است. در خارج از ایران و به خصوص در دستورالعمل اصلی شنیسل، باید سینه مرغ کوبیده شود تا به صورت ورقه نازک در بیاید. سپس سطح آن را با تخم مرغ، آرد و خرده‌های نان می‌پوشانند و سرخ می‌کنند. در دستور پخت اصلی شنیسل، آرد سوخاری استفاده نمی‌شود! بلکه از خرده‌های نان باگت که کمی خشک شده است برای افزودن لایه‌ای ترد به سینه مرغ استفاده می‌شود.

از آنجا که ضخامت سینه مرغ با کوبیده شدن کاهش پیدا کرده است، 

در ایران این دستورالعمل کمی متفاوت است؛ یعنی ممکن است لزوماً از سینه مرغ کوبیده شده برای تهیه شنیسل استفاده نشود و ضخامت شنیسل از آنچه در خارج از ایران می‌بینید بیشتر باشد. این به معنی آن نیست که شنیسلی که در ایران تهیه می‌شود، بی‌کیفیت است؛ در واقع شنیسل باکیفیت و خوشمزه در ایران هم پیدا می‌شود. تنها ممکن است برخی تفاوت‌های ظاهری با شنیسل‌های اروپایی داشته باشند.

انواع شنیسل

ما ایرانی‌ها اغلب در پاسخ به سوال “شنیسل چیست” می‌گوییم شنیسل مرغ؛ اما جالب است بدانید که در دنیا شنیسل‌های مختلفی وجود دارد و بر اساس نوع گوشت و مواد اولیه آن، اسم آن تغییر می‌کند. برخی از انواع شنیسل در آلمان شامل موارد زیر است:

  • شواین شنیسل (Schweineschnitzel): این شنیسل، محبوب‌ترین نوع شنیسل در آلمان است که از گوشت خوک تهیه می‌شود. شواین شنیسل از گوشت خوکی که از طریق کوبیدن نازک شده و با خواباندن آن در آرد، تخم مرغ و پودر سوخاری درست می‌شود؛ یک دستورالعمل ساده، سریع و محبوب!
  • هونرشنیسل (Hünerschnitzel): هونرشنیسل همان شنیسل مرغ خودمان است که در بخش قبلی نحوه تهیه آن را توضیح دادیم. این شنیسل با نام Hähnchen-Schnitzel هم شناخته می‌شود.
  • ناتور شنیسل (Schnitzel Natur): اگر به شنیسل پودر سوخاری یا خرده نان اضافه نشود تا تردتر باشد، به آن ناتور شنیسل گفته می‌شود.
  • وینر شنیسل: یکی از رایج ترین انواع شنیسل “Wiener Schnitzel” است که از گوشت گوساله تهیه می‌شود. این کلمه از کلمه آلمانی “Wien” به معنای “وین” گرفته شده است؛ زیرا گفته می‌شود این غذا از پایتخت اتریش نشات گرفته است.
  • جاگرشنیسل (Jägerschnitzel): یکی دیگر از انواع رایج شنیسل “Jägerschnitzel” است که از گوشت خوک تهیه شده و با سس قارچ سرو می‌شود. این کلمه از کلمه آلمانی “Jäger” به معنای “شکارچی” گرفته شده است؛ زیرا گفته می‌شود این غذا در بین شکارچیان محبوب است.
  • لم شنیسل (Lamm-Schnitzel): به شنیسلی که از گوشت بره تهیه می‌شود، لم شنیسل گفته می‌شود.

یک نکته مهم: شنیسل مرغ گرچه گویش ساده‌تری دارد اما صحیح‌تر است که به آن شنیتسل بگوییم.

بهترین شنیسل مرغ در ایران

بهترین شنیسل مرغ

گرچه می‌توان شنیسل مرغ را در خانه هم تهیه کرد، اما برندهای مختلفی در ایران اقدام به تولید شنیسل مرغ آماده کرده‌اند. سوال بسیاری از مخاطبان این است که “بهترین شنیسل مرغ در ایران” متعلق به چه برندی است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت همه چیز به ذائقه شما و البته کیفیت مواد اولیه بستگی دارد.

در قدم اول برای آن که مطمئن باشید بهترین شنیسل مرغ را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که از گوشت سینه مرغ در تهیه شنیسل استفاده شده است. در قدم بعدی باید به برند دقت کنید و از خرید محصولات بیش از حد ارزان خودداری کنید.

محصولاتی که قیمت پایین و نامعقولی دارند حاوی مواد بی‌کیفیت هستند و تضمینی نیست که از سینه مرغ برای تهیه آن استفاده شده باشد؛ ممکن است به جای سینه مرغ از خمیر مرغ در آن استفاده شده باشد که حاوی استخوان، پوست، رگ‌ها و … است.

شنیسل مرغ تانیس یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین شنیسل‌های ایران است که از سینه مرغ تهیه می‌شود و با افزودن ادویه‌های خاص، طعمی متناسب با ذائقه ما ایرانی‌ها پیدا می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *