فرق ژامبون با کالباس

کالباس و ژامبون دو فرآورده گوشتی پرطرفدار بین ما ایرانی‌ها هستند؛ اما به ندرت کسی می‌داند فرق ژامبون با کالباس چیست. جالب است بدانید که اکثر مردم دنیا، تعریفی که ما از کالباس و ژامبون داریم را ندارند! حتی به جرئت می‌توان گفت که نمی‌دانند کالباس چیست، ژامبون چیست و چرا این دو با هم تفاوت دارند.

در این مقاله به مقایسه کالباس با ژامبون می‌پردازیم و هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم. در انتهای این مقاله متوجه می‌شوید که آیا ژامبون همان کالباس است یا نه.

کالباس چیست؟

کالباس یکی از معروف‌ترین فرآورده‌های گوشتی است که به لحاظ اصولی خود در دسته سوسیس‌ها قرار می‌گیرد و یکی از انواع سوسیس است! کالباس‌ها اغلب و به خصوص در ایران به صورت “کاملا پخته” به بازار عرضه می‌شوند و نیازی به پخت پیش از مصرف ندارند.

به کالباس می‌توان موادی مانند هویج، پسته، خلال بادام، زیتون، قارچ و… را افزود تا نمای زیباتر و طعم غنی‌تری داشته باشد.

کالباس انواع مختلفی دارد؛ از جمله:

برای تهیه کالباس، ابتدا گوشت چرخ شده و سپس با ادویه‌های مختلف یا دود، طعم‌دار می‌شود. کالباس می‌تواند از گوشت یک یا چند حیوان مختلف نیز تهیه شود.

ژامبون چیست؟

ژامبون یکی از فرآورده‌های گوشتی است که از گوشت ران حیوانات تهیه می‌شود. معروف‌ترین نوع ژامبون در جهان از گوشت ران خوک تهیه می‌شود. برای تهیه ژامبون ممکن است گوشت چرخ شده و ژامبون تهیه شود یا گوشت به شکلی فرآوری شود که بافت آن یا لقمه‌هایی از گوشت در آن قابل مشاهده باشد.

همچنین ژامبون را می‌توان به صورت تازه، نیم‌پز یا کاملا پخته نیز به بازار عرضه کرد.

تفاوت ژامبون و کالباس چیست؟

فرق بین ژامبون و کالباس

یک فرق بین کالباس و ژامبون این است که برای تهیه کالباس، باید حتما گوشت چرخ شود تا کالباس از آن تهیه شود؛ در مقابل برای تهیه ژامبون، لزوما نیاز نیست همه مواد گوشتی چرخ شوند. به علاوه در ژامبون‌ها بیشتر می‌توان بافت گوشت را مشاهده کرد.

اگر سری به دسته بندی محصولات تانیس بزنید به راحتی متوجه می‌شوید که ژامبون و کالباس چه فرقی با هم دارند.

از طرف دیگر، فرق کالباس و ژامبون در ایران به این شکل تعریف شده است که اگر درصد گوشت مورد استفاده بیش از ۷۰ باشد، فرآورده گوشتی، ژامبون نامیده می‌شود؛ در حالی که در دنیا و به لحاظ اصولی اصلی‌ترین فرق ژامبون با كالباس چیز دیگری است.

مهم‌ترین فرق ژامبون با کالباس در نوع گوشت مورد استفاده است. گوشتی که برای تهیه ژامبون استفاده می‌شود باید از ران باشد و می‌تواند از گوشت‌های مختلفی مانند مرغ، بوقلمون، گوساله و … تهیه شود. در مقابل برای تهیه کالباس می‌توان از هر نوع گوشتی استفاده نمود.

همچنین در ژامبون موادی مانند پسته، هویج، خلال بادام، زیتون و … استفاده نمی‌شود اما در کالباس، این موارد قابل استفاده است. 

در پاسخ به این سوال که ژامبون با کالباس چه فرقی دارد، همچنین می‌توان گفت که کالباس اغلب به صورت کاملا پخته به بازار عرضه می‌شود اما ژامبون می‌تواند به صورت تازه، نیم‌پز یا کاملا پخته تولید و عرضه شود.

از دیگر تفاوت‌های اصلی ژامبون و کالباس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
در پروسه تولید، ژامبون‌ها فرایند کاتر را ندارند و با استفاده از میکسر تولید می‌شوند.
در تولید ژامبون، امولسیون تشکیل نمی‌شود اما اساس تولید کالباس‌ها، تشکیل امولسیون است.
ژامبون‌‌ها گران‌تر بوده و فرایند تولید دشوارتری دارند.
در تولید ژامبون‌ها از روغن‌های مایع استفاده نمی‌شود و چربی‌های حیوانی مانند قلوه‌گاه برای تولید ژامبون به کار می‌رود. این در حالی است که در تولید کالباس از روغن مایع نیز استفاده می‌شود.

تفاوت ژامبون با کالباس خشک

کالباس خشک، یکی از محبوب‌ترین انواع کالباس است که ابتدا در لهستان پدید آمد. این نوع کالباس، به دلیل استفاده از رطوبت کم در فرایند آماده‌سازی، خشک نامیده می‌شود. این شیوه آماده‌سازی، ماندگاری کالباس را افزایش می‌دهد و طعم و عطری متفاوت و خاص به این کالباس می‌بخشد.

از ویژگی‌های اصلی کالباس خشک می‌توان به میزان درصد گوشت آن اشاره کرد که اغلب بین ۶۰ تا ۸۰ درصد است. همچنین میزان کالری کالباس خشک از کالری کالباس معمولی بیشتر است و همان طور که گفتیم، ماندگاری بیشتری نسبت به کالباس‌هایی مانند مارتادلا دارد.

در کالباس خشک نیز، گوشت چرخ می‌شود و ممکن است موادی مانند پسته برای نما و طعم بهتر به آن اضافه شود. همچنین ممکن است در کنار گوشت چرخ شده، تکه‌های گوشت به صورت نگینی یا لقمه‌ای نیز در آن قابل مشاهده باشد.

تفاوت و فرق ژامبون با کالباس خشک نیز به صورت زیر است:

  • در ژامبون از پسته، قارچ و… اغلب استفاده نمی‌شود، در حالی که در کالباس خشک می‌توان از این مواد استفاده نمود.
  • در ژامبون، گوشت به صورت چرخ‌شده استفاده نمی‌شود (در اغلب دستورالعمل‌ها و به صورت اصولی)، اما در کالباس خشک، گوشت باید حتما چرخ شود. تنها در برخی از انواع کالباس خشک می‌توان تکه‌هایی از گوشت را مشاهده کرد.
  • کالباس خشک در فرایند آماده سازی کاملا پخته می‌شود اما ژامبون را می‌توان به صورت تازه، نیم‌پز یا کاملا پخته به بازار عرضه کرد.

مقایسه ارزش غذایی ژامبون با کالباس

ژامبون یا کالباس

در قسمت قبلی دیدیم که تفاوت کالباس با ژامبون چیست. پس از درک فرق ژامبون با کالباس و برای بررسی دقیق‌تر تفاوت این دو فراورده گوشتی، خوب است ارزش غذایی آنها را نیز با هم مقایسه کنیم.

میزان کالری موجود در ژامبون و کالباس با توجه به این که با چه فرمولاسیونی تولید شده و چه موادی در حین آماده‌سازی به آن اضافه شده، متفاوت است.

به طور کلی می‌توان گفت:

  • هم ژامبون و هم کالباس سرشار از کالری، پتاسیم، پروتئین و چربی اشباع شده هستند، اما پروتئین موجود در ژامبون بیشتر از کالباس است.
  • کالباس حاوی امگا ۳ بیشتری نسبت به ژامبون است.
  • از گروه ویتامین‌های B، ژامبون دارای تیامین بیشتری است؛ در مقابل کالباس حاوی پانتوتنیک اسید و فولات بیشتری است.
  • میزان کالری کالباس، اغلب بیشتر از ژامبون است.
  • میزان چربی موجود در کالباس بیشتر از ژامبون است.
  • ژامبون و کالباس دارای میزان مشابهی از کلسترول و چربی ترانس هستند.
  • ژامبون و کالباس میزان پتاسیم مشابهی دارند.
  • ژامبون میزان سدیم کمتری نسبت به کالباس دارد.

به طور کلی ژامبون گزینه سالم‌تری نسبت به کالباس است و در مقایسه کالباس با ژامبون بهتر است ژامبون را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که این مقایسه دقیق نیست؛ چرا که مقایسه ارزش غذایی ژامبون با کالباس باید در حالتی صورت گیرد که یک محصول مشخص از هر دو دسته عیناً با یکدیگر مقایسه شود. به عنوان مثال اگر کالباس مرغ دودی تانیس را با ژامبون مرغ دودی تانیس مقایسه کنیم، می‌توانیم به مقایسه دقیق‌تری از ارزش غذایی آنها دست پیدا کنیم.

بنابراین مقایسه انجام شده به صورت کلی و حدودی است.

هر کالباسی کالباس نیست!

آیا ژامبون همان کالباس است

کالباس و ژامبون هر دو فرآورده‌های گوشتی لذیذی هستند که بسیاری از ما علاقه داریم آنها را در مهمانی‌ها، دورهمی‌ها یا به عنوان یک وعده غذایی مصرف کنیم. توصیه ما به شما این است که در انتخاب بین ژامبون یا کالباس، مصرف ژامبون را نسبت به کالباس در اولویت قرار دهید!

همان طور که در مورد فرق ژامبون با کالباس گفتیم، درصد گوشت موجود در ژامبون بیشتر از کالباس است؛ بنابراین گزینه سالم‌تری به شمار می‌رود. از طرفی چه به ژامبون علاقه داشته باشید، چه کالباس، باید بدانید که بسیاری از محصولاتی که در بازار با قیمت پایین عرضه می‌شوند، کیفیت مطلوبی ندارند!

به همین دلیل سعی کنید محصولاتی را استفاده کنید که توسط یک برند معتبر مانند تانیس تولید شده باشند. محصولاتی که از برندهای متفرقه هستند و قیمت بسیار پایینی دارند، نه تنها کیفیت مواد اولیه آنها پایین است، بلکه استانداردهای تولید این محصولات را نیز به درستی رعایت نمی‌کنند.

به خاطر داشته باشید که در مصرف و مقایسه فرآورده‌های گوشتی، آنچه اهمیت زیادی دارد کیفیت محصول است نه قیمت آن! محصول ارزان همیشه در دسترس است اما امکان اطمینان از کیفیت و سلامت محصول تقریبا غیر ممکن است. بنابراین وقتی فرق کالباس و ژامبون را بررسی می‌کنید، بیشتر از قیمت به کیفیت آن توجه کنید.

فرآورده‌های گوشتی تانیس با فرمولاسیون مخصوص این برند و مواد اولیه تازه تولید می‌شود که کیفیت این محصول را تضمین می‌کند؛ به عنوان مثال در فرآورده‌های گوشتی تانیس از گوشت یخ زده استفاده نمی‌شود! بنابراین محصولی که در نهایت به دست شما می‌رسد، محصولی باکیفیت، تهیه شده از گوشت گرم و تازه است که بر اساس استانداردهای سازمان غذا و دارو فرآوری شده است.

به علاوه شما می‌توانید مواد تشکیل دهنده هر محصول را در کاتالوگ یا برچسب روی محصول مشاهده کنید و از مواد مورد استفاده در تولید هر یک از محصولات تانیس، مطمئن شوید.

طعم خوش کیفیت را با تانیس تجربه کنید!

خلاصه مطالب فرق ژامبون با کالباس

در این مقاله گفتیم فرق ژامبون با کالباس چیست و هر یک را به صورت جداگانه نیز بررسی کردیم. همچنین در بررسی ارزش غذایی کالباس و ژامبون، دیدیم که میزان پروتئین موجود در ژامبون، اغلب بیشتر از کالباس است و در مقابل میزان کالری و چربی کالباس بیشتر از ژامبون است.

پیش از همه اینها در تعریف هر یک از این دو فرآورده گوشتی، گفتیم که ژامبون اغلب از گوشت ران تهیه می‌شود؛ در حالی که کالباس را می‌توان از گوشت‌های مختلفی تهیه کرد و به آن موادی مانند پسته، بادام، زیتون، قارچ و … را افزود. به علاوه در ژامبون، اغلب می‌توان بافت گوشت یا لقمه‌هایی از آن را مشاهده کرد، اما در کالباس به دلیل چرخ شدن گوشت در مرحله تولید، معمولا لقمه‌های گوشت در آن قابل مشاهده نیست.

از دیگر تفاوت های ژامبون و کالباس، این است که کالباس را می‌توان از ترکیب دو یا چند گوشت مختلف تهیه کرد اما معمولا ژامبون چنین امکانی ندارد و تنها با استفاده از گوشت یک حیوان قابل تهیه است. همچنین به فرق ژامبون با کالباس خشک اشاره کردیم و تعریف مختصری از کالباس خشک ارائه کردیم تا بتوانید تفاوت‌‌های این دو را بهتر درک کنید.

آنچه در مقایسه و انتخاب فرآورده‌های گوشتی مختلف، مهم است، توجه به برچسب حقایق تغذیه‌ای هر محصول و مواد به کار رفته در آن است. سعی کنید محصولاتی را انتخاب کنید که پروتئین بیشتر، کالری کمتر، چربی کمتر و مواد مغذی بیشتری دارند.

اگر هرگونه سوالی درمورد فرق ژامبون با کالباس دارید، آنه را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

فرق ژامبون با کالباس خشک چیست؟

  • در ژامبون از پسته، قارچ و… اغلب استفاده نمی‌شود، در حالی که در کالباس خشک می‌توان از این مواد استفاده نمود.
  • در ژامبون، گوشت به صورت چرخ‌شده استفاده نمی‌شود (در اغلب دستورالعمل‌ها و به صورت اصولی)، اما در کالباس خشک، گوشت باید حتما چرخ شود. تنها در برخی از انواع کالباس خشک می‌توان تکه‌هایی از گوشت را مشاهده کرد.
  • کالباس خشک در فرایند آماده سازی کاملا پخته می‌شود اما ژامبون را می‌توان به صورت تازه، نیم‌پز یا کاملا پخته به بازار عرضه کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *