آیا ناگت ضرر دارد

ناگت مرغ یک غذای ترد، خوشمزه و البته محبوب برای اکثر افراد است؛ به خصوص کودکان که این غذا برای آنها جذابیت بیشتری نسبت به گوشت مرغ پخته شده دارد. در حال حاضر مردم بیشتر از هر نوع گوشت دیگری مرغ می‌خرند و مصرف مرغ از دهه ۱۹۶۰ به طور پیوسته در حال افزایش است؛ اما این فرآورده انجمادی جدید حتی از مرغ هم محبوبیت بیشتری دارد. حال با این همه محبوبیت مهم است که بدانید آیا ناگت مرغ ضرر دارد یا نه.

اگر شما هم به ناگت مرغ علاقه دارید و به سلامت خود و خانواده‌تان اهمیت می‌دهید، این مقاله برای شماست!

در این مقاله بررسی می‌کنیم که آیا ناگت ضرر دارد یا نه؟ فراموش نکنید که توصیه‌های انتهای مقاله درباره مصرف ایمن ناگت را هم بخوانید!

اختراع ناگت مرغ: ظهور از دل جنگ جهانی!

تاریخچه ناگت

پیش از این که بببینم آیا ناگت صرر دارد یا نه بهتر است ببینیم این غذای محبوب از کجا آمد!

در طول جنگ جهانی دوم، غیر نظامیان ایالات متحده آمریکا با کمبود گوشت قرمز مواجه شدند و مردم بیشتر به مرغ روی آوردند. مرغ‌داران و شرکت‌های مرتبط با صنعت فرآورده‌های گوشتی برای پاسخگویی به تقاضای افزایش یافته، وارد عمل شدند و صنعت را برای رشد سریع‌تر و ارزان‌تر مرغ‌ها مدرن کردند.

با این حال، پایان جنگ باعث کاهش ناگهانی مصرف مرغ شد. در نتیجه تحقیقاتی برای احیای این صنعت انجام شد و در سال ۱۹۶۳ رابرت سی بیکر ناگت‌های مرغ را در آزمایشگاه دانشگاه کرنل اختراع کرد. بیکر پس از کشف راهی برای نگه داشتن گوشت چرخ کرده بدون پوست، همراه با خمیری که در هنگام یخ زدن کوچک نمی‌شود یا هنگام سرخ شدن منبسط نمی‌شود، این فرآورده گوشتی را تولید کرد. بیکر با خواباندن گوشت مرغ در سرکه و نمک به این معجون دست یافت تا خشک شود. سپس شیر خشک و غلات را به آن اضافه کرد.

بیکر دستور غذا را برای شرکت‌ها فرستاد و ناگت‌ها به موفقیت و محبوبیت فوری رسیدند! به طوری که در نهایت به منوهای فست‌فود در سراسر آمریکا اضافه شدند. جالب است بدانید که بیکر می‌توانست این اختراع را ثبت کند اما از ثبت آن خودداری کرد و ایده را به طور رایگان در اختیار شرکت‌ها قرار داد.

این صنعت در اواخر دهه ۱۹۷۰، یعنی زمانی که سازمان بهداشت ایالات متحده نگرانی‌هایی را در مورد مصرف گوشت قرمز ایجاد کرد و مردم را به خوردن مرغ بیشتر تشویق کرد، رونق دیگری به دست آورد.

گرچه این دستورالعمل اکنون تغییرات زیادی داشته، اما اساس آن را بیکر ایجاد کرد.

آیا ناگت ضرر دارد؟

آیا ناگت ضرر دارد

حال می‌رسیم به سوال اصلی: آیا ناگت ضرر دارد؟

یک جواب مستقیم برای این سوال وجود ندارد؛ چرا که همه چیز به مواد مورد استفاده در ناگت بستگی دارد.

اگر ناگت، حاوی گوشت مرغ باشد و از خمیر مرغ تهیه نشده باشد و در حد اعتدال مصرف شود، ضرری ندارد. به عنوان مثال، ناگت مرغ ۷۰% تانیس، یکی از نمونه‌های سالم ناگت مرغ است. ۷۰% این محصول را سینه مرغ تشکیل می‌دهد و ۳۰% باقی‌مانده عبارت است از آرد سوخاری، روغن، ادویه‌جات مختلف، تخم مرغ، نشاسته، پیاز، پودر پنیر و …

اما اگر ناگت با کیفیت پایینی تهیه شده باشد و به جای گوشت مرغ، از خمیر مرغ در آن استفاده شده باشد، طبیعتاً به اندازه ناگت مرغ باکیفیت، بدون ضرر نیست! در خمیر مرغ، از ترکیب گوشت و استخوان مرغ استفاده می‌شود؛ در نتیجه درصد گوشت آن کمتر است و افزودنی‌های بیشتری دارد تا بافت نرم‌تری پیدا کند.

گرچه این نوع ناگت هم برای سلامتی مضر نیست، اما مواد اولیه‌ای که در تهیه آن استفاده می‌شود، چندان باکیفیت و عالی نیستند. ناگت‌های بی‌کیفیت، عمدتاً حاولی چربی و سایر قسمت‌های مختلف بدن مرغ از جمله اعصاب، استخوان و بافت همبند هستند.

در حقیقت اگر ناگت‌ها از گوشت مرغ و با کیفیت کافی تولید شوند، حاوی مواد معدنی و مغذی مانند آهن، روی، کلسیم، مس، نیاسین، ویتامین B6 و B12 نیز هستند!

بنابراین در انتخاب برند ناگت توجه کنید؛ بسیاری از برندهای موجود در بازار برای داشتن قیمتی مقرون به صرفه، کیفیت را کاهش می‌دهند؛ بدیهی است که این معامله برای شما برد – برد نخواهد بود!

مصرف ناگت در بارداری

همان طور که در بخش قبل هم گفتیم، کیفیت ناگت وابسته به گوشت استفاده شده در آن است؛ بنابراین مصرف ناگت مرغ باکیفیت در دوران بارداری ضرری ندارد. البته نباید در مصرف آن افراط کنید؛ چرا که ناگت دارای چربی و سدیم است. همچنین حتما در مورد مصرف یا عدم مصرف آن، همچنین میزان مصرف مجاز، بهتر است با پزشک مشورت کنید؛ چرا که شرایط بدنی هر فرد متفاوت است و مصرف یک ماده غذایی تاثیرات متفاوتی بر بدن هر فرد دارد.

چند توصیه برای ایمنی بیشتر در مصرف ناگت

  • از آنجا که ناگت مرغ دارای میزان سدیم زیادی است و اغلب در روغن سرخ می‌شود، بهتر است بیش از یک بار در هفته آن را مصرف نکنید. تحقیقات نشان داده است مصرف بیش از حد سدیم و چربی ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، انسداد عروق، دیابت نوع ۲ و سکته دارد.
  • به برچسب روی بسته بندی ناگت که مواد اولیه آن را نشان می‌دهد، توجه کنید؛ در این برچسب می‌توانید ببینید که در تولید ناگت از گوشت مرغ استفاده شده یا خمیر مرغ.
  • به محصولاتی که بیش از حد ارزان هستند، اعتماد نکنید! ارزان بودن ناگت مرغ، یعنی استفاده کمتر از گوشت مرغ در آن.
  • بهتر است از ناگت‌های کاملاً پخته مانند ناگت مرغ تانیس استفاده کنید که نیازی به سرخ کردن ندارند. این ناگت‌ها را می‌توانید تنها با گرم کردن و بدون روغن اضافی مصرف کنید.
  • مصرف ناگت برای کودکان زیر ۱ سال توصیه نمی‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *