آیا سوسیس ضرر دارد

سوسیس یک غذای خوشمزه، سریع و البته چالش برانگیز در دنیای سلامت و تغذیه است. با توجه به این که امروزه بسیاری از افراد زمان کافی برای آشپزی ندارند، محبوبیت گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس روز به روز بیشتر می‌شود؛ اما در این میان باید بدانیم که آیا سوسیس ضرر دارد یا نه؟ چه مقدار مصرف سوسیس در هفته برای سلامت بدن مجاز است؟ اصلا ضرر سوسیس چیست؟

آیا در دوران بارداری مصرف سوسیس مجاز است؟ برای افرادی که ورزش می‌کنند، چطور؟ آیا سوسیس برای بدنسازی و رژیم کاهش وزن مضر است؟ در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ می‌دهیم و حقیقت را کشف می‌کنیم. اگر این سوال که “آیا خوردن سوسیس ضرر دارد” یکی از دغدغه‌های ذهنی شماست، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

همچنین می‌توانید پادکست رادیو تانیس را در این رابطه گوش دهید:

 

آیا سوسیس ضرر دارد؟

سوسیس‌ها منبع پروتئین محسوب می‌شوند و داشتن مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی برای سلامتی و حتی وزن شما مهم است. پروتئین همچنین یک درشت مغذی است که به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. متوسط پروتئین موجود در سوسیس می‌تواند بین ۱۶ تا ۲۰ گرم باشد.

سوسیس از گوشت فرآوری شده مانند گوشت گاو یا مرغ درست می‌شود. سوسیس حاوی سدیم، پتاسیم، چربی، کربوهیدرات بالا و فیبر و کلسیم کمی است؛ با توجه به این که میزان سدیم و چربی سوسیس زیاد است، نباید به عنوان یک غذای روزانه مصرف شود.

گوشت مرغ و بوقلمون سرشار از پروتئین همراه با کربوهیدرات و چربی هستند. بنابراین، سوسیس‌هایی که با گوشت مرغ یا بوقلمون، تهیه می‌شوند، نسبتاً سالم‌تر از سوسیس گوشت قرمز هستند؛ با این حال هر دو نوع سوسیس فرآیند تولید مشابهی را طی می‌کنند. برای بررسی ضرر سوسیس و اطلاعات دقیق‌تری که باید در مورد مضرات سوسیس بدانید، بخش بعدی را به بررسی ضرر سوسیس برای بدن اختصاص داده‌ایم.

ضرر سوسیس برای بدن

مضرات سوسیس کارخانه ای

به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم در صورتی که سوسیس را در حد اعتدال مصرف کنید با مشکل مواجه نخواهید شد؛ بلکه از محتوای پروتئین، پتاسیم و کربوهیدرات آن نیز بهره‌مند می‌شوید. نکته مهم این است که بدانید چگونه سوسیس را هوشمندانه به رژیم غذایی خود اضافه کنید که هم از فواید و طعم خوش آن بهره ببرید، هم از مضرات سوسیس در امان باشید.

توصیه می‌شود که گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس را به صورت روزانه مصرف نکنید؛ زیرا می‌تواند منجر به افزایش کلسترول شود. بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاه زوریخ منتشر شده است، افرادی که به طور منظم مقدار زیادی گوشت فرآوری شده مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان قرار دارند.

علاوه بر این به دلیل این که سوسیس دارای سدیم نسبتاً زیادی است در صورت مصرف بیش از حد، می‌تواند منجر به ابتلا به فشار خون شود؛ بنابراین اگر به بیماری‌های قلبی، فشار خون، چاقی مزمن، بیماری‌های کلیوی و … مبتلا هستید، حتما درمورد میزان مجاز مصرف سوسیس با پزشک خود مشورت کنید. فراموش نکنید که برای یک فرد سالم، بدون مشکلات بالا، سوسیس به تنهایی ضرری ندارد؛ مگر این که در مصرف آن زیاده‌روی شود. میزان مصرف توصیه شده برای این محصولات، یک بار در هفته است.

[irp posts=”9780″ ]

مضرات سوسیس برای معده

همان طور که در قسمت قبل نیز گفتیم، عدم رعایت اعتدال در مصرف فرآورده‌های گوشتی اصلی‌ترین علت ضررهای سوسیس برای بدن است؛ اما در پاسخ به این سوال که آیا سوسیس برای معده ضرر دارد، کمی دقیق‌تر می‌شویم.

به طور کلی پروتئین‌های حیوانی و به خصوص گوشت قرمز، حاوی امگا۳ بسیار زیادی است. این امر ممکن است به نظر عالی برسد! سوسیس هم از گوشت قرمز یا گوشت مرغ تهیه می‌شود و میزان امگا۳ موجود در آن در حد قابل‌قبولی است. اما چطور می‌شود که سوسیس برای معده مضر باشد؟

امگا۳ نوعی اسید چرب است که اگرچه برای بدن مفید و ضروری است اما مقدار زیاد آن باعث بروز التهاب در معده می‌شود؛ به همین دلیل اگر با مشکلاتی مانند سوزش معده، درد معده یا سایر مشکلات مربوط به این عضو درگیر هستید، حتما درمورد میزان مصرف سوسیس با پزشک خود مشورت کنید. همچنین نیترات موجود در سوسیس می‌تواند یکی از دلایل رفلاکس معده باشد که حدود ۲۰ درصد از افراد جامعه در هفته یک بار آن را تجربه می‌کنند.

آیا سوسیس خام ضرر دارد؟

سوسیس خام توسط شرکت‌های تولید فرآورده‌های گوشتی در ایران تولید نمی‌شود و کلیه سوسیس‌ها بعد از پخت کامل به بازار عرضه می‌شوند؛ بنابراین در حقیقت عبارت “سوسیس خام” اشتباه است. با این حال شما می‌توانید سوسیس را به بدون سرخ کردن یا پختن در خانه نیز مصرف کنید. بنابراین نباید نگران مضرات سوسیس خام برای بدن باشید؛ بلکه در این مورد بیشتر باید نگران عادات غذایی خود باشید!

به عنوان مثال، اگر عادت دارید سوسیس را در روغن یا کره زیاد سرخ کنید، نسبت به زمانی که سوسیس خام را مصرف می‌کنید، ضرر بیشتری به بدن خود وارد می‌کنید؛ چرا که میزان چربی سوسیس را افزایش داده‌اید.

مضرات سوسیس برای کودکان

از مهم‌ترین مضرات سوسیس برای کودکان می‌توان به دارا بودن مقدار زیادی چربی و سدیم اشاره کرد که می‌تواند منجر به بروز چاقی در کودکان شود. در مورد میزان چربی سوسیس، شما می‌توانید این مشکل را با مصرف سوسیس‌های کاملا پخته شده، مانند انواع سوسیس تانیس برطرف کنید. این سوسیس‌ها نیازی به سرخ کردن ندارند و شما می‌توانید با طبخ بدون روغن آنها یا پخت مجدد در ماکروفر، بدون افزودن روغن اضافی آنها را آماده کنید؛ بنابراین چربی اضافی وارد بدن نمی‌شود.

همچنین درمورد میزان سدیم نیز، می‌توانید همراه با سوسیس به کودک سبزیجات دارای پتاسیم بدهید. غذاهای حاوی پتاسیم می‌توانند با کاهش اثرات سدیم به کنترل فشار خون کمک کنند. هرچه پتاسیم بیشتری بخورید سدیم بیشتری از بدن خارج می‌کنید. بنابراین مسئله این نیست که غذای مورد علاقه کودک را از آن بگیریم! مسئله این است که یک رژیم غذایی متعادل برای آنها فراهم کنیم که علاوه بر تامین مواد معدنی مورد نیاز آنها، از مصرف غذا نیز لذت ببرند.

آیا خوردن سوسیس در بارداری ضرر دارد؟

به طور کلی مصرف سوسیس در دوره بارداری بدون خطر است؛ این به شرطی است که شما مشکلاتی مانند فشار خون، کلسترول بالا، بیماری قلبی یا چربی بالا نداشته باشید. در غیر این صورت باید برای مصرف سوسیس در بارداری با پزشک متخصص مشورت کنید.

در نظر داشته باشید که عدم ضرر سوسیس در بارداری به این معنا نیست که می‌توانید در مصرف آن افراط کنید. بهتر است در دوره بارداری، بیش از یک بار در هفته سوسیس و سایر گوشت‌های فرآوری شده را مصرف نکنید. برای مصرف ایمن‌تر سوسیس در دوره بارداری، آن را کاملاً بپزید. سعی کنید سوسیس را به روش باربیکیو (کبابی) و کم روغن بپزید.

[irp posts=”9615″ ]

اگر سوسیس‌های خانگی یا تازه مصرف می‌کنید، از پخته شدن آنها مطمئن شوید. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید حدود ۵۰ درصد دلیل عفونت‌های توکسوپلاسموز در آمریکا ناشی از خوردن غذاهایی مانند سوسیس نیم‌پز است!

فرآورده‌های گوشتی نیم‌پز یا خام، می‌تواند حاوی باکتری‌هایی باشد که برای بارداری مضر است و مادر و جنین را در معرض خطر قرار می‌دهد. در مجموع خوردن سوسیس خام در بارداری زیاد توصیه نمی‌شود.

ضررهای سوسیس برای بدنسازی

سوسیس برای بدنسازی

پروتئین یک ترکیب ضروری است که باید در برنامه غذایی روزانه فرد موجود باشد؛ زیرا به کارکرد موثر در ترمیم سلول‌ها و عضله سازی کمک می‌کند. هر غذایی که حاوی مقدار زیادی پروتئین باشد به طور طبیعی به ساخت بافت‌های بدن و داشتن بدنی عضلانی‌تر کمک می‌کند. پروتئین، سایر ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را به سراسر بدن منتقل می‌کند. ویتامین B12 موجود در سوسیس خوک، سوسیس گوشت گاو یا هر سوسیس دیگری به هضم چربی، کالری، کربوهیدرات و پروتئینی که مصرف کرده‌اید کمک می‌کند و بدن را به روشی بهتر ترمیم می‌کند.

همچنین بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی در سوسیس یافت می‌شوند؛ از جمله ویتامین B12، ویتامین B1، ویتامین B3، ویتامین D، روی، آهن، پتاسیم، فسفر، سلنیوم و بسیاری دیگر. ویتامین B12، ویتامین B3، نیاسین، و ویتامین B1 و تیامین همگی از مواد مغذی ضروری هستند که به بدن انرژی می‌دهند.
با این حال مصرف سوسیس به عنوان یک غذای روزانه توصیه نمی‌شود؛ چرا که حاوی چربی اشباع است. این چربی اشباع شده در صورت مصرف روزانه منجر به بروز مشکلات سلامتی مانند افزایش کلسترول خون و بیماری‌های قلبی می‌شود. بنابراین اگر به دنبال یک منبع پروتئین عالی برای مصرف روزانه هستید، چیکوتا تانیس می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

به علاوه اکثر محصولات سوسیس و کالباس به طور باورنکردنی سرشار از سدیم هستند و داشتن یک رژیم غذایی سرشار از سدیم می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند. انجمن قلب آمریکا (AHA) می‌گوید برای جلوگیری از فشار خون بالا که یک عامل حیاتی برای سلامت قلب است، نباید بیش از ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز مصرف کنید و حد ایده‌آل آن ۱۵۰۰ میلی‌گرم است.

با توجه به این موضوع، رعایت اعتدال در میزان مصرف سوسیس برای بدنسازی ضروری است. نه تنها برای بدنسازی، بلکه در مصرف سوسیس برای لاغری نیز، تمام حقایق بالا صدق می‌کند؛ بنابراین اگر قصد دارید یک رژیم لاغری را در پیش بگیرید، حتما حقایق تغذیه‌ای سوسیس مورد نظر را بررسی کنید.
بدیهی است که هرچه درصد گوشت موجود در سوسیس بالاتر باشد، حاوی پروتئین بیشتری است.

[irp posts=”9586″ ]

مضرات خوردن سوسیس خانگی

در حالی که اکثر افراد تصور می‌کنند سوسیس‌های خانگی ضرر ندارند، اما باید بدانید که این تصور کاملا اشتباه است!فرمولاسیون سوسیس‌های خانگی، یک دستور تایید شده توسط وزارت بهداشت نیست؛ بنابراین فرد تهیه کننده می‌تواند روغن، نمک و مواد مضر بیشتری در آن استفاده کند. همچنین شما مواد استفاده شده در سوسیس خانگی را به صورت دقیق نمی‌دانید؛ بنابراین چگونه می‌توان از سلامت آن مطمئن بود؟

به مراتب مضرات سوسیس کارخانه ای کمتر از سوسیس خانگی است. اگر سوسیس‌های خانگی تنها با استفاده از گوشت و مقادیر مشخصی ادویه، سیر و پیاز تهیه شوند، می‌توان آنها را سالم دانست، اما در صورت استفاده از نگهدارنده‌ها یا مواد دیگر، می‌توانند بسیار خطرناک و حتی کشنده باشند. توصیه ما این است که مضرات سوسیس را با مصرف سوسیس از برندهای معتبر، کنترل کنید تا خیالتان از محصول مضرفی راحت باشد.

چگونه ضررهای خوردن سوسیس را کاهش دهیم؟

  • سوسیس را به روش بخارپز یا کبابی مصرف کنید؛ همچنین می‌توانید آن را بدون روغن در ماکروفر بپزید.
  • از مصرف سوسیس بیش از ۱ بار در هفته بپرهیزید.
  • سوسیس‌هایی را برای مصرف انتخاب کنید که درصد گوشت بالایی دارند؛ مانند کوکتل گوشت ۷۰% تانیس.
  • اگر قصد دارید سوسیس را برای مدت طولانی نگهداری کنید، آن را در فریزر قرار دهید.
  • سوسیس را بیش از ۲ الی ۳ ماه نگهداری نکنید.
  • اگر در دوره بارداری، مشکل سوزش سر معده دارید، بهتر است از مصرف سوسیس خودداری کنید.
  • از مصرف سوسیس‌های بیش از حد ارزان خودداری کنید؛ سوسیس‌های باکیفیت تانیس، انتخاب خوبی برای افرادی است که نگران سلامتی خود هستند!
  • سوسیس‌های خانگی، گزینه‌های امنی برای مصرف نیستند؛ تنها در صورتی از سوسیس خانگی استفاده کنید که خودتان قرار است آن را تهیه کنید و هیچ گونه ماده شیمیایی خوراکی به آن اضافه نکنید.
  • اگر دارای بیماری‌های معده هستید مصرف سوسیس را محدود کنید.
  • همراه با سوسیس از سبزیجات دارای پتاسیم استفاده کنید تا سدیم اضافی را از بدن دفع کند.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی مضرات سوسیس پرداختیم و در بخش‌های مختلف درباره موارد زیر صحبت کردیم:

  • ضرر سوسیس برای بدن
  • مضرات سوسیس برای کودکان
  • مضرات سوسیس در بارداری
  • مضرات سوسیس برای معده

اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، بهتر است پیش از مصرف سوسیس درباره میزان مجاز مصرف آن با پزشک مشورت کنید. همچنین باید بدانید که سوسیس به خودی خود برای شما ضرر ندارد؛ بلکه زمانی به یک ماده خوراکی مضر تبدیل می‌شود که در مصرف آن زیاده‌روی کنید. در آخرین بخش مقاله به نکاتی اشاره کردیم که می‌توانید به کمک آنها ضرر های سوسیس را کنترل کرده و کاهش دهید. اگر سوالی دارید یا اطلاعات تازه‌ای دارید که به تکمیل مطلب ما کمک می‌کند، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

[rank_math_rich_snippet id=”s-5f5e5282-57d1-4295-91de-17fc4e840480″]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *